چگونه جمعیت زنبور عسل را تقویت کنیم

 


تعداد زنبورهای عسل در یک کلنی میزان بهره وری یا قدرت یک کلنی را مشخص می کند. هرچه این تعداد بیشتر باشد، کلنی در جمع آوری منابع غذایی و انجام وظایف داخلی عملکرد بهتری دارد. مراقبت از میزان جمعیت یک کلنی و افزایش به موقع جمعیت یکی از پارامترهای مهم در مدیریت زنبورداری است که به احیای کندوی ضعیف کمک می کند. هنگامی که در یک اتفاق جمعیت کلنی کاهش یابد ، یک زنبوردار باید به سرعت اقدام به افزایش جمعیت کلنی خود نماید .


؛؛ چگونه جمعیت زنبور عسل را در کندو افزایش دهیم؟

» اضافه کردن نوزاد درپوش
هنگامی که یک کلنی کم جمعیت است یا شروع به کوچک شدن کرده است، میتواند با دریافت جمعیت تقویت شود. اگر کلنی دیگری دارید که سالم و قوی است، می توانید یک قاب از نوزادان درپوش دار ( برشته ) از آنها بگیرید و به کندو ضعیف تر بدهید.

شما باید یک قاب بگیرید که عمدتاً سرپوش شده است. قاب های لارو بدون کلاهک به کندو ضعیف فشار وارد می کنند زیرا لاروهای جوان به غذای فراوان و منابع زنبورهای پرستاری نیاز دارند. ولی قاب  نوزادان سرپوش دار فقط به محیطی گرم نیاز دارد تا شفیره تبدیل به زنبورهای بالغ شده و از حجره ها خارج شوند.

پس از خروج ، کلنی یک دسته تازه از زنبورهای پرستار خواهد داشت تا از ملکه مراقبت کنند و او را تقویت کنند تا تخم های بیشتری بگذارد تا دوباره رشد جمعیت را آغاز کند. با این حال شما باید مراقب باشید که کلنی قوی را با کشیدن بیش از قاب شفیره به یکباره تضعیف نکنید.

» وجود ملکه
اگر متوجه شدید که کندو شما در حال کوچک شدن است، اولین قدم این است که مطمئن شوید که در کلنی شما ملکه وجود دارد. زیرا کندوی بی ملکه دارای تولید مثل نیست و به تبع این موضوع دچار کاهش جمعیت می شود
.

» استفاده از زنبورهای بسته بندی یا پاکتی
زنبورهای بسته ای شامل ملکه، کارگران و چند زنبور نر است اما منابع غذایی به همراه ندارد. بیشتر بسته های زنبور عسل شامل تقریباً 10000 زنبور (3 پوند) است. یک پوند تقریباً 3300 تا 3500 زنبور دارد. برای تقویت کندو می توانید 2 تا 3 پوند بخرید. شما باید ملکه را یک روز قبل از نصب بسته بکشید زیرا دو ملکه نمی توانند در یک کلنی زندگی کنند. همچنین می توانید از یک بسته بدون ملکه استفاده کنید.

» استفاده از  کندوچه
یک کندوچه که شامل یک کلنی کوچک از زنبورهای عسل همراه است و با یک زنبور ملکه کامل می شود را به یک کندوی استاندارد با قاب های حاوی بچه و عسل ذخیره شده منتقل می کنید.

بهتر است زمانی که بیشتر زنبورهای کارگر خارج از کندو در حال جستجوی غذا هستند اینکار انجام شود. در این زمان زنبورهای موجود در کندو مولدین جوان هستند و بدون درگیری متحد خواهند شد. یا می توانید از روش روزنامه برای جدا کردن دو گروه استفاده کنید

.

» تغذیه کردن
کوچک شدن کندو می تواند ناشی از کمبود غذای کافی باشد. اگر زنبورها عسل نداشته باشند، ملکه خوب کار نمیکند و زنبورها انرژی لازم برای جستجوی غذا یا مبارزه برای کلنی را نخواهند داشت. پس اگر متوجه شدید که آنها غذای کافی ندارند، می توانید جایگزین های آب قند و گرده را پیشنهاد دهید .

جایگزین های گرده باعث افزایش تولید نوزاد می شود. ذخیره کافی گرده و عسل ، ملکه را به تخم گذاری بیشتر و زنبورهای پرستار را برای پرورش لارو تشویق می کند.

» ادغام دو کندوی ضعیف
گاهی اوقات ممکن است با دو کندو ضعیف مواجه شوید. اگر هر دو کلنی ملکه دارند، قبل از ادغام یکی را ملکه ها را از بین ببرید. همچنین اگر هر دو بی ملکه باشند می‌توانید ملکه جدیدی را برای ادغام هر دو کلنی تهیه نمایید.

شما میتوانید با استفاده از روش روزنامه هر دو را ترکیب کنید ، برای اینکار بر روی روزنامه بین دو طبق چندین سوراخ ایجاد کنید زمانی که زنبورها روزنامه را می جوند، اجازه می دهد تا فرمون ها بین کلنی ها مبادله شود و به یکدیگر عادت کرده و بدون دعوا یکی خواهند شد.

» اضافه کردن قاب خالی یا برگه
اگر کلنی زنبور عسل فضای کافی برای تخمریزی ندارد ، می توانید مقداری فضا ایجاد کنید تا ملکه امکان تخمریزی بیشتری داشته باشد.

؛؛ چگونه کندو خود را برای افزایش جمعیت آماده کنیم؟
قبل از شروع تحریک کلنی به افزایش جمعیت ، باید از آمادگی کلنی خود برای اینکار اطمینان حاصل کنید.

- اطمینان حاصل کنید که در کندو ذخیره مواد غذایی فراوانی وجود دارد
باید کلنی زنبور عسل شما دارای ذخایر غذایی گرده و عسل کافی باشد ، افزایش جمعیت ، متناسب با منابع غذایی در دسترس صورت میگیرد.

- اطمینان حاصل کنید که کلنی شما سالم است
باید مطمئن شوید که یک کلنی زنبور سالم برای افزایش کندو دارید. تغذیه و افزودن نوزاد به کلنی مبتلا به انگل یا آلوده به بیماری کمک چندانی نخواهد کرد. اگر کندو دارای تعداد کنه بالا باشد، باید از قبل اقدامات لازم را انجام دهید.

- سلامتی ملکه
ملکه جفت خورده سالم در افزایش جمعیت کلنی نقش کلیدی دارد . اگر ملکه غیر مولد یا مشکل داراست باید ملکه ای مناسب را جایگزین کنید.

- اطمینان حاصل کنید که فضای مناسب برای گسترش وجود دارد
این یکی دیگر از الزاماتی است که قصد دارید جمعیت کندو را افزایش دهید. شما باید فضای مناسب و آماده برای زنبورهای اضافی در کلنی داشته باشید. در صورت استفاده از کندو لانگستروت ، طبق اضافی را برای اینکار در نظر بگیرید.

- اطمینان حاصل کنید که تجهیزات لازم را دارید
برای توسعه نیاز به برخی ابزار و تجهیزات خواهید داشت. برخی از اینها شامل قفس ملکه، جعبه های اضافی، قاب کندوی عسل با شانه روی آنها و غیره است.